ΠΟΤΕ ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ;
- Το παιδί δεν ανταποκρίνεται στο όνομά του και δεν στρέφει το κεφάλι του προς την πηγή του ήχου.
- Εάν το παιδί δεν έχει καλή βλεμματική επαφή.
- Εάν το παιδί είναι μεγαλύτερο των 18 μηνών και δε διαθέτει κάποιο βασικό λεξιλόγιο ( π.χ. μαμά, μπαμπά).
- Ενώ έχει περάσει τους 24 μήνες δεν ακολουθεί απλές εντολές και δείχνει να μην κατανοεί απλές ερωτήσεις.
- Εάν ξεκίνησε να μιλάει αλλά ξαφνικά σταμάτησε ή δεν υπάρχει πρόοδος στην ομιλία και γενικότερα στους τομείς της επικοινωνίας.
- Παρουσιάζει παράξενες συμπεριφορές (π.χ. πεταλούδισμα χεριών, περπάτημα στις μύτες των ποδιών) και μειωμένη εκφραστική επικοινωνία.
- Δε χρησιμοποιεί συμβολικά διάφορα παιχνίδια (π.χ. παιχνίδια προσποίησης).
- Επαναλαμβάνει λέξεις ή φράσεις που μόλις άκουσε ή έχει ακούσει πριν από ώρα (ηχολαλία).
- Οι απαντήσεις του είναι αρκετές φορές άσχετες με τις ερωτήσεις που του κάνετε ή με τη συζήτησή σας.
- Το παιδί έχει περάσει τα 4 χρόνια και εξακολουθεί να απλουστεύει την ομιλία του με αποτέλεσμα να μην είναι κατανοητή από τρίτους.
- Εάν το παιδί σας δεν μπορεί να διηγηθεί πρόσφατα γεγονότα με απλά λόγια και δυσκολεύεται να ξεκινήσει μια συζήτηση.
- Εάν θα πάει στην Ά τάξη δημοτικού και παρουσιάζει δυσκολίες στην άρθρωση (παραγωγή ήχων ομιλίας).
- Η δομή του λόγου του (γραμματική και σύνταξη) δεν συνάδει µε την ηλικία του.
- Είναι στην ΄Β τάξη δημοτικού και εξακολουθεί να δυσκολεύεται στην ανάγνωση ή και την γραφή.
- Εάν παρουσιάζει αδυναμία εύρεσης κατάλληλων λέξεων, δε θυμάται ποιηματάκια/τραγουδάκια και έχει δυσκολίες στον χωροχρονικό προσανατολισμό.
- Εάν δεν μπορεί να συγκεντρωθεί και αποσπάται εύκολα από άσχετα ερεθίσματα.
- Παρουσιάζει δυσκολίες στη ροή του λόγου – τραυλισμός, για περισσότερο από 6 μήνες. (επαναλαμβάνει συλλαβές, ήχους, λέξεις ή επιμηκύνει ήχους).
- Εάν έχει βραχνάδα στη φωνή περιοδικά ή για μεγάλο χρονικό διάστημα.
- Δεν τρώει φαγητό ή είναι εξαιρετικά επιλεκτικό.