H αδικία που βιώνουν αυτιστικοί μαθητές με τις εξετάσεις ανοικτών σημειώσεων [open–book exams]
Εισαγωγή:
Οι γραπτές εξετάσεις διαδραματίζουν ζωτικό ρόλο στην αξιολόγηση της γνώσης και της κατανόησης των μαθητών, αλλά όταν πρόκειται για αυτιστικούς μαθητές, θα πρέπει να λαμβάνεται προσεκτικά υπόψη η δίκαιη χρήση ορισμένων μεθόδων αξιολόγησης. Οι εξετάσεις ανοιχτών σημειώσεων [a.k.a. open-book exams], αν και φαινομενικά συμφέρουσες, μπορεί να αποδειχθεί άδικη μέθοδος αξιολόγησης για αυτιστικούς μαθητές, λόγω των ακόλουθων παραγόντων:
- Εκτελεστική λειτουργία και Οργάνωση,
- Αισθητηριακή υπερφόρτωση και Περισπασμοί,
- Δυσκολία στη λήψη αποφάσεων και
- Προκλήσεις με τη διαχείριση του χρόνου.
Αυτό το κείμενο στοχεύει να “ρίξει” φως σε αυτούς τους παράγοντες και να υποστηρίξει μεθόδους αποτελεσματικής και έμπρακτης στήριξης.
Κυρίως Μέρος:
Εκτελεστική λειτουργία και Οργάνωση:
Οι αυτιστικοί μαθητές συχνά αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην εκτελεστική λειτουργία, συμπεριλαμβανομένης της έναρξης ερωτήσεων, της οργάνωσης και του προγραμματισμού. Σε μια εξέταση με ανοιχτές σημειώσεις, όπου επιτρέπεται η πρόσβαση σε πολυάριθμους πόρους και διδακτέες πληροφορίες, αυτοί οι μαθητές μπορεί να δυσκολεύονται να ανταπεξέλθουν αποτελεσματικά και να χρησιμοποιήσουν το διαθέσιμο υλικό. Οι προκλήσεις που ενδέχεται να βιώσουν κατά τη διάρκεια της εξέτασης όσον αφορά την κατανομή των ζητούμενων μιας γραπτής εξέτασης αλλά και την οργάνωση των γραπτών σημειώσεων που έχουν, εμποδίζει την ικανότητά τους να ανακτούν τις σχετικές πληροφορίες γρήγορα για να απαντήσουν σε ένα ερώτημα. Κατά συνέπεια, οι εξετάσεις με ανοιχτές σημειώσεις μπορεί να εμποδίζει την ικανότητά τους να επιδεικνύουν τις γνώσεις τους αποτελεσματικά.
Αισθητηριακή υπερφόρτωση και Περισπασμοί:
Τα αυτιστικά άτομα παρουσιάζουν συχνά αισθητηριακές ευαισθησίες, καθιστώντας τα πιο επιρρεπή σε αισθητηριακή υπερφόρτωση σε ορισμένα περιβάλλοντα. Οι εξετάσεις με ανοιχτά βιβλία που διεξάγονται σε πολυσύχναστες τάξεις, μπορούν να δημιουργήσουν ένα άκρως διασπαστικό περιβάλλον για αυτούς τους μαθητές. Ο θόρυβος, οι οπτικοί περισπασμοί και η παρουσία άλλων μαθητών μπορεί να διαταράξουν τη συγκέντρωσή τους και να οδηγήσουν σε υπερφόρτωση πληροφοριών. Αυτοί οι περισπασμοί απομακρύνουν την προσοχή τους από το περιεχόμενο των εξετάσεων, καθιστώντας δύσκολη την εστίαση και την επίδειξη των πραγματικών τους ικανοτήτων.
Δυσκολία στη λήψη αποφάσεων:
Οι αυτιστικοί μαθητές αντιμετωπίζουν συχνά προκλήσεις στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων. Σε μια εξέταση με ανοιχτά βιβλία, όπου έχουν πρόσβαση σε διάφορες πηγές και πληροφορίες, μπορεί να κατακλύσουν από το πλήθος των διαθέσιμων επιλογών και πληροφοριών. Η δυσκολία στην ιεράρχηση των σχετικών πληροφοριών ή στη διάκριση της πιο κατάλληλης πηγής μπορεί να εμποδίσει την ικανότητά τους να λαμβάνουν αποτελεσματικές αποφάσεις κατά τη διάρκεια της εξέτασης. Οι αυτιστικοί μαθητές μπορεί να αντιμετωπίσουν δυσκολίες στο να διακρίνουν τη σημασία και την εγκυρότητα των υλικών, οδηγώντας σε σύγχυση και πιθανά λάθη στις απαντήσεις τους. Ως αποτέλεσμα, η απόδοσή τους μπορεί να υποφέρει λόγω του χρόνου που χάνεται για να κάνουν σωστές επιλογές αντί να χρησιμοποιήσουν εκείνο τον χρόνο για να δείξουν την κατανόησή τους για το μάθημα. Αυτό μπορεί να είναι ένα σημαντικό εμπόδιο για την επιτυχία τους.
Προκλήσεις με τη διαχείριση χρόνου:
Η αποτελεσματική διαχείριση του χρόνου είναι κρίσιμης σημασίας στις εξετάσεις ανοιχτών βιβλίων, καθώς οι μαθητές πρέπει να διαθέσουν τον χρόνο τους αποτελεσματικά για να εντοπίσουν πληροφορίες, να συνθέσουν ιδέες και να δώσουν καλά δομημένες απαντήσεις. Η ακριβής διαχείριση του χρόνου είναι απαραίτητη κατά τη διάρκεια των εξετάσεων, αλλά οι αυτιστικοί μαθητές συχνά δυσκολεύονται να εκτιμήσουν τον χρόνο και να τον κατανέμουν αποτελεσματικά. Σε μια εξέταση ανοιχτών σημειώσεων, η αφθονία των πληροφοριών μπορεί να δυσκολέψει αυτούς τους μαθητές να μετρήσουν πόσο χρόνο θα διαθέσουν για κάθε ενότητα ή ερώτηση. Μπορεί να προσηλωθούν σε συγκεκριμένες λεπτομέρειες ή να αφιερώσουν υπερβολικό χρόνο σε μια ερώτηση, αφήνοντάς τους ανεπαρκή χρόνο για να ολοκληρώσουν την υπόλοιπη εξέταση. Η πίεση του χρόνου επιδεινώνει το άγχος, εμποδίζοντας τη συνολική τους απόδοση.
Μέθοδοι αντιμετώπισης:
Όταν πρόκειται για εξετάσεις ανοιχτών βιβλίων, είναι σημαντικό να ληφθούν υπόψη οι συγκεκριμένες ανάγκες των αυτιστικών μαθητών και να τους παρέχεται η κατάλληλη υποστήριξη. Ακολουθούν ορισμένοι μέθοδοι όπου θα μπορούσαν να υιοθετηθούν για δημιουργία ενός πιο περιεκτικού περιβάλλον για τους αυτιστικούς μαθητές:
- Σαφείς και ξεκάθαρες οδηγίες: Να παρέχονται σαφείς και ξεκάθαρες οδηγίες σχετικά με τη μορφή, τις προσδοκίες και τους στόχους της εξέτασης. Να υπάρχει εκτενής – γραπτή – ανάλυση των ζητουμένων και των βημάτων που καλούνται να φέρουν εις πέρας οι μαθητές για να βοηθηθούν στο κομμάτι της κατανόησης και της οργάνωσης.
- Εξατομικευμένα εργαλεία που θα βοηθήσουν στην οργάνωση: Να παρέχονται εξατομικευμένα εργαλεία, όπως λίστες ελέγχου [checklists], οπτικά βοηθήματα ή διαγράμματα [graphic organisers], για να βοηθήσετε τους αυτιστικούς μαθητές να δομήσουν και να οργανώσουν τις σκέψεις τους κατά τη διάρκεια της εξέτασης. Αυτά τα εργαλεία μπορούν να χρησιμεύσουν ως “οδικός χάρτης” για την αποτελεσματική καθοδήγηση των διαθέσιμων πληροφοριών που έχουν στην κατοχή τους.
- Πρόσθετος χρόνος: Να παρέχεται επιπλέον χρόνος στους αυτιστικούς μαθητές για να ολοκληρώσουν την εξέταση. Οι παρατάσεις χρόνου μπορούν να συμβάλουν στην ανακούφιση του άγχους και να αντισταθμίσουν πιθανές καθυστερήσεις που προκαλούνται από προκλήσεις εκτελεστικής λειτουργίας, αισθητηριακής υπερφόρτωσης ή δυσκολίες λήψης αποφάσεων.
- Φιλικό προς τις αισθήσεις περιβάλλον: Να δημιουργηθεί ένα φιλικό προς τις αισθήσεις περιβάλλον όπου οι αυτιστικοί μαθητές μπορούν να συγκεντρωθούν χωρίς να κατακλύζονται από περισπασμούς. Να εξεταστεί το ενδεχόμενο να παρέχεται ξεχωριστή αίθουσα ή να παρέχονται ακουστικά που απομονώνουν τον θόρυβο για να ελαχιστοποιηθεί η αισθητηριακή υπερφόρτωση κατά τη διάρκεια της εξέτασης.
- Προπαρασκευαστικές Συνεδρίες: Να διεξαχθούν προπαρασκευαστικές συνεδρίες πριν από τις εξετάσεις για να εξοικειώσετε τους αυτιστικούς μαθητές με τη δομή της εξέτασης, τους διαθέσιμους πόρους και τον τρόπο αποτελεσματικής πλοήγησης και εντοπισμού πληροφοριών μέσα από το διδακτέο υλικό. Αυτό μπορεί να ενισχύσει την αυτοπεποίθησή τους και να μειώσει το άγχος την ημέρα της εξέτασης.
- Ευελιξία στη χρήση πόρων: Επιτρέψτε ευελιξία στους πόρους στους οποίους μπορούν να έχουν πρόσβαση οι αυτιστικοί μαθητές κατά τη διάρκεια της εξέτασης. Ενώ η εξέταση γίνεται με ανοιχτές σημειώσεις, εξετάστε το ενδεχόμενο να επιτρέψετε συγκεκριμένα βοηθήματα που καλύπτουν τις ατομικές [εξατομικευμένες] τους ανάγκες, όπως υποστηρικτική τεχνολογία, εξειδικευμένο λογισμικό ή εναλλακτικές μορφές για πρόσβαση στο υλικό.
- Επικοινωνία και υποστήριξη: Να διατηρηθεί άμεση επικοινωνία με αυτιστικούς μαθητές για να έχετε άμεση πρόσβαση στις προκλήσεις που βιώνουν και να παρέχετε συνεχή υποστήριξη. Η συνεχής επικοινωνία, τα εξατομικευμένα σχόλια και οι ευκαιρίες για διευκρινίσεις μπορούν να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση τυχόν αποριών ή ανησυχιών που μπορεί να έχουν κατά τη διάρκεια της εξέτασης.
- Εναλλακτικές επιλογές αξιολόγησης: Για τους αυτιστικούς μαθητές που βιώνουν τις εξετάσεις με ανοιχτά βιβλία ως μεγάλη πρόκληση για τους ίδιους, είναι σημαντικό να εξεταστεί το ενδεχόμενο για εναλλακτικές επιλογές αξιολόγησης. Αυτό θα μπορούσε να περιλαμβάνει προφορικές εξετάσεις, παρουσιάσεις ή άλλες μορφές εξετάσεων που τους επιτρέπουν να επιδείξουν τις γνώσεις και την κατανόησή τους με εναλλακτικούς τρόπους.
Εφαρμόζοντας αυτές τις στρατηγικές, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να δημιουργήσουν ένα πιο υποστηρικτικό περιβάλλον για αυτιστικούς μαθητές κατά τη διάρκεια των εξετάσεων ανοιχτών σημειώσεων. Στόχος είναι να παρέχουμε ίσες ευκαιρίες για επιτυχία και να τους επιτρέψουμε να επιδείξουν αποτελεσματικά τις ικανότητες και τις γνώσεις τους.
Συμπέρασμα:
Οι εξετάσεις ανοιχτών σημειώσεων, ενώ προορίζονται να παρέχουν στους μαθητές πρόσβαση σε πόρους, μπορούν άθελά τους να δημιουργήσουν άδικες συνθήκες για αυτιστικούς μαθητές. Παράγοντες όπως η εκτελεστική λειτουργία και οι δυσκολίες οργάνωσης, η αισθητηριακή υπερφόρτωση και οι περισπασμοί, οι προκλήσεις στη λήψη αποφάσεων και τα θέματα διαχείρισης χρόνου συμβάλλουν στην εγγενή αδικία αυτής της μεθόδου αξιολόγησης. Οι εκπαιδευτικοί και τα εκπαιδευτικά ιδρύματα θα πρέπει να προσπαθήσουν για πιο περιεκτικές προσεγγίσεις στις αξιολογήσεις που λαμβάνουν υπόψη τις μοναδικές (εξατομικευμένες) ανάγκες των αυτιστικών μαθητών. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει την εφαρμογή εναλλακτικών μεθόδων αξιολόγησης που προσαρμόζουν καλύτερα τα γνωστικά και αισθητηριακά τους προφίλ, διασφαλίζοντας ίσες ευκαιρίες για επιτυχία σε ακαδημαϊκά περιβάλλοντα.
Όλο το περιεχόμενο σε αυτόν τον ιστότοπο προστατεύεται από νόμους περί πνευματικών δικαιωμάτων και όλα τα δικαιώματα διατηρούνται. Για οποιαδήποτε χρήση του περιεχομένου μας, συμπεριλαμβανομένων κειμένων, εικόνων ή γραφικών, λάβετε προηγούμενη γραπτή άδειά μας. Η μη εξουσιοδοτημένη χρήση, αναπαραγωγή ή διανομή του περιεχομένου μας απαγορεύεται. Για να ζητήσετε άδεια ή να ρωτήσετε σχετικά με τη χρήση περιεχομένου, επικοινωνήστε μαζί μας στο info@talkthetalkcy.com.